مبلمان

ترفند‌های انتخاب مبلمان مدرن

مبل پرهام

در این مطلب قصد داریم ۵ ترفند مهم برای انتخاب مبلمانی مدرن و شیک را بیان کنیم. قبلا در مطلب «چند اصل ساده برای داشتن دکوراسیون مدرن» گفتیم که لازمه یک دکوراسیون مدرن داشتن مبلمانی مدرن است. اما مبلمان مدرن چگونه است؟ با وب‌سایت توکا همراه باشید تا با ۵ ترفند انتخاب مبلمان مدرن آشنا شوید:

اول: در نظرگرفتن فضای مبلمان

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مبلمان مناسب، توجه به داشته فضای لازم برای تردد بین مبل‌ها است. حتما اتاق نشیمن یا سالنی که قرار است مبل‌ها در آن چیده شود را اندازه‌گیری کنید و طول و عرض تقریبی مبل‌هایی که قصد خریداری آن را دارید از فروشنده سوال کنید تا مطمئن شوید با مشکل کمبود فضا یا چیدمان مبل‌ها مواجه نخواهید شد. سبک زندگی شما به گونه‌ای است که شام و ناهار را دور سفره و بر روی زمین میل می‌کنید، حتما به فضایی که برای چنین امری می‌بایست آزاد باشد توجه کنید.

اگر شما یک اتاق نشمن بزرگ دارید باید مشخص کنید چه مقدار از فضای نشیمن را می‌خواهید به مبلمان اختصاص دهید؟ آیا میخواهید همه‌ی فضا را با مبلمان پر کنید یا می‌خواهید قسمتی از فضا را صندلی یا میز قهوه یا … قرار دهید؟ آیا فضای خانه شما مناسب مبل ال است یا مبل های راحتی؟

معمولا در منازلی که دارای فضای بزرگی برای نشیمن هستند یک قسمت خاص از نشیمن را به مبلمان اختصاص می‌دهند و بقیه‌ی فضاها را با میز قهوه و میز ناهار خوری و غیره پر می‌کنند. البته در منازل سبک کلاسیک معمولا قسمتی از خانه مبلمان استیل و قسمتی دیگر مبلمان راحتی مدرن قرار می‌دهند.

اگر اتاق نمیشن کوچک داشته باشید احتمالا نیازمند یک مبل راحتی هستید. وقتی فضای نشیمن کم است، هر مبل کانون توجه قرار میگیرد. بنابر این بدیهی است  که آنچه انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. در فضاهای کوچک توصیه می‌شود از مبلمان‌هایی با رنگ روشن و سرد استفاده شود، زیرا رنگ‌های سرد محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک بهتر است از مبل‌هایی که حجم کمتری را اشغال می‌کنند استفاده کرد، شاید مبل های تخت خواب شو انتخاب مناسبی برای این فضاها باشند.

دوم: سبک زندگی تان را بررسی کنید

سازماندهی فضای زندگی کاملا به سبک زدگی شما بستگی دارد. بیشترین کاری که در آن فضا انجام می‌دهید چیست؟ آیا بیشتر زمان خانواده در آن مکان صرف تلوزیون دیدن می‌شود؟ یا صرف شب نشینی‌های شبانه؟ آیا از مبلمان برای خوابیدن استفاده می‌کنید یا نشستن؟

امروزه مبلمان کارکرد‌های گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و دیگر تنها محلی برای نشستن نیستند، بلکه کاکردهای مختلفی چون محلی برای خوابیدن، تلوزیون دیدن، برای استفاده از کنسول‌های بازی، غذا خودرن، کتاب خواندن و غیره تبدیل شده‌اند. به همین دلیل برای انتخاب مبلمان مناسب باید همه ی این شرایط را متناسب با سبک زندگی خاص خودتان در نظر بگیرید.

مثلا استفاده از مبل‌های استیل برای خانواده‌هایی که دارای فرزند خردسال هستند توصیه نمی‌شود زیرا زیرا معمولا هم مبلمان به کودک آسیب می‌زند هم کودک به مبلمان. از مبلمان استیل نمی‌توانید برای تماشای برنامه‌های هیجان‌انگیز تلوزیون مانند فوتبال استفاده کنید.

از طرفی مبل‌های استیل برای مهمانی‌های رسمی مناسب‌تر از مبلمان راحتی است.

سه: چه نوع مبلمانی به درد شما می‌خورد؟

تعیین کنید که کدام یک از مد‌ل‌های مبلمان مناسب شما است. به طور مثال توصیه می‌شود از مبل ال برای جدا سازی قسمت های مختلف استفاده شود. اگر می‌خواهید فضا‌های مختلف مزلتان را از هم جدا کنید. مثلا اگر قصد دارید فضای ناهارخوری و اتاق نشیمنتان را از هم جدا کنید. مبل ال گزینه مناسبی است. اگر می‌خواهید از مبلمان برای دور هم نشیشنی استفاده کنید مبل‌های دایره گزینه مناسبی است.

چهار: جنس و طرح پارچه مورد نیازتان را مشخص کنید

کدام جنس پارچه مناسب شماست؟ به سایر دکوراسیون منزتان توجه کنید چه نوع جنس پارچه برای سبک دکوراسیون شما مناسب است؟ آیا استفاده از چرم گزینه مناسبی است یا پارچه‌های گلدار؟ اگر کودک یا حیوان خانگی دارید، مبل‌های تیره رنگ مناسب است یا رنگ روشن؟ تمیز کردن چرم آسان‌تر است یا پارچه؟ چرم براق مناسب است یا مات؟ آیا مبلمان را برای فضای باز تراس میخواهید یا نشیمن؟ ضد آب بودن برای شما مهم است یا خیر؟ آیا تاثیر نور خورشید در رنگ پارچه و طول عمر آن برای شما مهم است؟ این‌ها سوالاتی است که برای انتخاب پارچه مبل مناسب باید از خود بپرسید.

معیارهای زیادی در انتخاب مبلمان مدرن مناسب تاثیر گذار هستند. نوع پارچه، پشتی، کوسن‌ها و چهارچوب مبل نقش مهمی را در این انتخاب ایفا می‌کنند. شاید یکی از معیارهای شما برای انتخاب پارچه خنکی آن باشد. معمولا مبلمان پارچه‌ای محبوب‌تر از مبلمان چرمی است دلیل اصلی این است که پارچه راحت‌تر، نرم‌تر و خنک‌تر از چرم می‌باشد. مثلا در صندلی ماشین که از چرم استفاده می‌شود تفاوت چرم و پارچه را به وضوح متوجه خواهید شد، چرم در تابستان گرما را سریع‌تر از پارچه جذب می‌کند و داغ و چسبنده می‌شود و در روزهای زمستانی نیز بسیار سرد می‌باشد. این چیزی است که دقیقا در مبلمان چرمی نیز اتفاق می‌افتد و شخص پس از نشستن روی مبل احساس گرمی می‌کند. اگر به گرما علاقه‌مند هستید مبل چرمی برای منزلتان گزبنه بسیار خوبی خواهد بود.

معیار دوم در انتخاب نوع روکش مبل دوام آن است. ساییدگی و پارگی در مبل پارچه‌ای به نوع پارچه‌ی آن بستگی دارد ولی اگر شما جنس خوبی را انتخاب کنید، مطمئنا دوام و ماندگاری آن بالاتر خواهد رفت. در حالی که که مبل‌های چرمی در برابر خط و خش نسبت به پارچه بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

معیار بعدی قابلیت تمیز شدن مبلمان است. اکثر مبل‌های پارچه‌ای دارای پوشش مقاومی هستند که در برابر لکه‌ها از مبلمان محافظت میکند و در صورت کثیف شدن به سادگی با کمک محصولات پاک‌کننده و دستمال نیز تمیز می‌شوند. البته قطعا اگر پارچه کیفیت پایین‌تری داشته باشد، از بین بردن لکه‌ها از سطح آن سخت خواهد شد. در این مورد تمیز شدن، چرم بهتر از پارچه عمل کرده و فقط با گردگیری و پارچه‌ی نرم و نمدار پلکه‌ها و گردوغبار خیلی راحت‌تر از سطح چرمی پاک می‌شوند.

معیار بعد طرح و رنگ روکش مبل است.  هر دو روکش مبل مزایا و معایبی دارند که با توجه به سبک زندگی و سلیقه و علاقه باید یک جنس را برگزینید. مبل پارچه‌ای به طور گسترده‌تری در دسترس است و شما می‎توانید بی‌شمار انتخاب رنگ وطرح داشته باشید. اگر شما علاقه مند به مبلمان طرح دار هستید ، مبل هاب پارچه ای گزینه مناسب تری هستند. انتخاب مبمان پارچه ای شانس شما را برای یافتن مبلی متناسب با دکوراسیون‌تان بسیار بالاتر خواهد برد.

آلرژی نیز یکی از معیار ها است. مبل چرم ضدآلرژی است. اگر حساسیت و آلرژی دارید، مبل چرم بسیار کارآمد خواهد بود زیرا چرم هر گونه آلرژن مثل شور سر حیوانات را از خود دفع می‌کند. این در حالی است که مبلمان پارچه‌ای اکثرا گردوغبار و انواع آلرژن‌ها را در خود متراکم می‌کنند. در صورت ابتلا به آلرژی، همیشه مبلمان‌تان را به طور منظم تمیز کنید. به طور کلی در این مورد، شما با خرید مبلمان چرم می‌توانید در زمان و هزینه‌های بعدی خود صرفه‌جویی نمایید.

بی‌شک مبل چرمی با ظاهر براق و ظریف خود، زیبایی خاصی را به اتاق‌تان اضافه خواهد کرد و نسبت به مبل پارچه‌ای کمتر تکراری و یکنواخت می‌شود. اگر شما نگاهی به مبل‌های چرم یندازید، متوجه خواهید شد که این مبلمان چرم هنوز هم مد هستند و طرفداران خود را دارد. اگر دکوراسیون مدرن و معاصری دارید، بهتر است بدانید که مبل‌های چرم نسبت به پارچه‌ای ظاهر شیک‌تر و جذاب‌تری را با خود به همراه خواهند آورد.

البته باید به این نکته هم توجه کنید که قیمت روکش‌های چرمی مبلمان از روکش‌های پارچه‌ای مبلمان به مراتب بالاتر است.

پنج: سبک مبلمان تکمیل کننده منزلتان را انتخاب کنید

اگر سبک دکوراسیون شما مینیمال است از مبلمانی استفاده کنید که دارای فرم هندسی با خطوط مشخص و رنگ خنثی باشد. تنوع رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال بسیار کم است و در این سبک دکوراسیون بیشتر از رنگ‌های سفید با ترکیب سیاه و خاکستری و رنگ های روشن استفاده می‌شود. در این سبک می‌توانید رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی در نظر گرفته و هر رنگ روشن دیگری را با آن ترکیب کنید.

طرح و چیدمان مبلمان در این سبک از دکوراسیون بسیار مهم است. برای اینکه اتاق نشیمن ساده‌تر به نظر برسد باید از مبلمان با طرح‌های ساده استفاده شود و هر چه تعداد مبلمان در دکوراسیون پذیرایی کمتر باشد بهتر است. مبلمان‌های دو و یا سه نفره برای چیدمان پذیرایی با سبک مینیمال ایده مناسب و ایده آلی هستند. در دکوراسیون به سبک مینیمال برای زند‌ه تر شدن فضای پذیرایی اغلب از مبلمان با رنگ روشن و کرم استفاده می شود و برای تناسب و همخوانی بین رنگ دیوار و مبلمان‌ها از رنگ سیاه نیز برای مبلمان استفاده می‌شود.

اگر سبک مبلمان شما شامل رنگ‌ها طرح‌های هنری بسیاری است و در آن تضاد رنگ و فرم زیاد است، شاید خرید مبلمانی که پارچه‌های رنگی داشته باشد گزینه مناسب‌تری باشداستفاده از رنگ ممکن است برای بسیاری از ما ایرانی‌ها که دوست داریم طراحی منزلمان محافظه کارانه و تک رنگ باشد ایده چندان مناسبی نباشد اما شاید از این موضوع برداشت بد می‌شود یا اینکه راه درست استفاده از آن به مردم نشان داده نشده است. اکنون دکوراسیون‌های رنگی و شاد در سرتاسر جهان بسیار محبوب شده اند طوری که حتی در آپارتمان‌های کوچک نیز سعی می شود تا جای ممکن از رنگ‌های شاد و فرح بخش استفاده شود. دیگر همه مردم از رنگ خنثی سفید، کرم و … خسته شده‌اند و بدنبال طرح‌های جذاب تر و هیجان انگیزتر هستند.

برای داشتن یک دکوراسیون رنگی و شیک، بهتر است رنگ‌های بکار رفته در اتاق‌های خانه را با تناژهای متفاوت در جاهای دیگر استفاده کنید، مثلا اگر در اتاق نشیمن از رنگ سبز و بنفش استفاده کرده اید، همین رنگ‌ها را با تناژی دیگر مثلا تاریک‌تر یا روشن‌تر در اتاق خواب نیز بکار ببرید، با این کار هم جریان و پیوستگی بین فضاهای مختلف خانه حفظ شده است و هم هر اتاق حس و حال مخصوص به خودش را خواهد داشت و یکنواخت بنظر نخواهد رسید.

اگر سلیقه شما سنتی است شاید یک مبل راحتی با ساختار کلاسیک ،با پارچه ای با دوام و رنگ خنثی برای سبک دلخواهتان مناسب باشد.

اگر سبک مبلمان سنتی و مدرن ایرانی مورد علاقه شماست حتما میدانید که به راحتی میتوانید از هرگونه محصول و پارچه‌های صنایع دستی به‌عنوان رومیزی، پادری، کوسن، پشتی، تابلو فرش‌های دیواری و… استفاده کرده و محیطی ایرانی درست کنید. امروزه شما به‌راحتی می‌توانید از پارچه‌های طرح ایرانی سنتی و پارچه‌هایی نظیر ترمه و سوزن دوزی شده و…  کوسن هایی به سبک ایرانی برای منزلتان تهیه کنیدو به آن حال و هوایی سنتی ببخشید. هم‌چنین پرده‌هایی به سبک سنتی ایرانی و هماهنگ کردن آن با یک فرش ایرانی مناسب، می‌تواند منزل شما را کاملا ایرانی کند. مبلمان ایرانی نیز فرم مخصوص به خودش را دارد، این نوع مبلمان با وجود اینکه قدمت چندین ساله دارند، مبلمان بسیار مدرنی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *